Beza antara Ikan Keli Haram Dan Ikan keli Halal

Hye semua!!!
korang penah tau pasal ni???
feruz xtau pn kan..
bler nk mkn tu main bantai mkn je..
manela tau ikan keli ade yg haram n halal jugak..
pastu arini terjumpe la ngan info ni..
so jom la kite share same2 kan..
nnt klu korang nk beli ikan keli pstkan yg halal la..
tp feruz beli slalu yg da msak je.
x reti nk siang yg hidup.
lgpn dlm rumah feruz sorang je yg mkn ikan keli.yg lain semua x sggup nk mkn..
apela diaorg kan..
rugi sgt2 sape yg x mkn ikan keli ni..huhu
feruz sgt2 fanatik ngan ikan keli.
jnji jgn bgtau ikan keli tu dr mane.ikan keli bela or liar.jgn sesekali bgtau sbb nnt feruz plak x sggup mkn.huhu

Tp pape pn meh nk share dulu info ni skit..
sila bace ye korang..:)

Pada tahun 1986 sewaktu Tok Wan sedang gila memelihara ikan air tawar ada ler satu kolam tu Tok piara ikan keli. Oleh kerana ikan keli menggunakan bahagian dasar kolam maka kolam tersebut Tok kongsikan dengan ikan Rohu serta Tilaphia sebab Tilaphia duduk dibahagian atas sementara Rohu bahagian tengah.

Seorang rakan memberitahu pada Tok bahawa ikan keli ada 2 jenis bagi menandakan yang halal dan yang haram. Pada mulanya Tok sendiri tak percaya. Mana boleh ada keli halal atau haram (masa tu belum ada Logo Halal JAKIM lagi). Namun selepas Tok sendiri selidik ikan keli yang dipelihara oleh rakan berbangsa Tionghua dikolam dekat Batu Kong (sekarang flat ATM Desa Tun Razak) nyata cerita itu benar.

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Ok da bace???
ermmm lepas ni bler sape yg beli ikan keli yg hidup lg tu tgl la pilih yg halal..
peniage2 semua tlg la beli yg halal.
jgn ikot main senang n ikot sedap hati je..
nnt bg org mkn sumber haram.
x elok la kan..huhu
renung2 kan..:)

created By,

2 comments:

♥Aien Najwa♥ said...

hehe..=) aku xtau ko wat entri niy yunx..syori..aku tak ekot ko tw..sumpah!!!!..jgn mara tw..

MizzMulan said...

ikan keli...>0< naek geli lau mam myk2 hihihi......